Hendrik de Wit, nieuwe plantmanager Yara Vlaardingen
Yara als logische volgende stap
‘Een oude bekende’, zo omschrijft Hendrik de Wit zijn kennismaking met Yara. ‘In april dit jaar besloot ik om te switchen van baan en kwam Yara snel op mijn pad. Vroeger was Yara een concurrent van mijn toenmalige werkgever Linde Gas als CO2 producent. Yara zag ik als stabiel bedrijf met een uitstekend imago, voor ons destijds een geduchte concurrent.’ Voor de chemisch technoloog uit Rhoon was de keuze daarom makkelijk: ‘Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging en wist deze te vinden binnen een bedrijf met enorm veel kennis en ervaring. Een goede match dus’.
Kennismaking met een ervaren team
‘De eerste kennismaking met Yara en haar mensen in Vlaardingen was een introductieprogramma van twee weken’. Een “volgeplamuurde agenda”, zoals hij het zelf omschrijft: ‘Met inachtneming van de coronamaatregelen heb ik toch ontzettend veel gesprekken met mensen gehad. Wat me opviel is de enorme betrokkenheid bij het bedrijf en de kennis die er binnen Yara aanwezig is. De teams hebben goed in zicht wat ze zelf nodig hebben. Het ligt bij mij om daar sturing aan te geven.’
Uitdagingen op lange termijn
Het coronavirus legt extra nadruk op de veiligheid van mensen. Het werk op de fabriek gaat gewoon door, maar niet zonder extra maatregelen. ‘Het kantoorpersoneel wordt geacht om thuis te werken zolang dat mogelijk is. Daarnaast zijn er strikte regels over hoeveel mensen er op de site in Vlaardingen aanwezig mogen zijn en welke maatregelen er voor hen gelden’. Op langere termijn heeft De Wit ook een duidelijke visie. ‘We willen continuïteit voor onze klanten garanderen en dat houdt ook in dat we nieuw talent willen aantrekken in de komende jaren. Dat geldt niet alleen op technisch gebied, maar ook in het lab, productie en in het onderhoud.’ Het waarborgen van de aanwezige kennis binnen Yara is daarin een belangrijk onderdeel. ‘Zo hebben we in Vlaardingen onze eigen proefkas en een trainingscentrum waarin we nóg meer meerwaarde kunnen bieden aan onze klanten. De toekomst biedt ons genoeg kansen om kennis en ervaring met elkaar te delen. Daar worden we allemaal beter van.’